Probiotica uit de natuur!

Je kent ze wel, van die kleine flesjes zuivel die je zouden helpen om je darmflora op peil te houden. Of je weerstand te verbeteren. Wat zit er dan in die potjes? En heb je het echt nodig?

Een probioticum is een voedingsmiddel met micro organismen waaraan een gezondheidsbevorderende werking wordt toegeschreven. Het begrip probioticum kan vertaald worden als “voor het leven” en is ontstaan als reactie op het begrip antibioticum. Probiotische bacteriën kunnen worden ingezet om de van nature voorkomende bacterieflora in het lichaam te beïnvloeden. Ze gelden niet als geneesmiddel en worden hoofdzakelijk door voedingsdeskundigen voorgeschreven na een antibioticakuur of als een onderdeel bij de behandeling van de schimmelinfectie candida. Recentelijk is vastgesteld dat probiotica het immuunsysteem in de darm kunnen prikkelen

Steeds meer mensen kampen met aandoeningen als ontstekingen, allergieën en schimmelinfecties. Om deze klachten te beteugelen worden er al snel zware middelen ingezet. Dat is te voorkomen. Probiotica verhogen de weerstand en verkleinen de kans op vervelende kwalen. Ze helpen bij de helft van alle astma- en eczeempatiënten klachten te voorkomen. Ook baby’s hebben minder kans op astma en eczeem als hun moeder in de zwangerschap en tijdens de borstvoeding probiotica gebruikt.

Probiotica is een term die gebruikt wordt om voedingsmiddelen te beschrijven en supplementen die heilzame, gezondheidsbevorderende bacteriën bevatten. Door het herstel van belangrijke micro-organismen in het spijsverteringskanaal, kan probiotica helpen bij de bestrijding van de ‘slechte bacteriën’ die verantwoordelijk zijn voor een scala aan darmproblemen. Probiotica kan helpen bij:

  • prikkelbare darm syndroom,
  • chronische diarree,
  • luchtweginfecties
  • nierstenen.
De volgende bekende producten bevatten veel probiotica, een must op op je boodschappenlijstje te zetten!

Yoghurt

Yoghurt is een van de meest populaire probiotica op de markt. Echter, sommige fabrikanten pasteuriseren hun yoghurt na het kweken, waardoor het grootste deel van de probiotische waarde wordt vernietigt. Kijk bij de ingredienten of er probiotica is toegevoegd.

Kefir

Hoewel je het minder vaak tegenkomt in de winkelrekken, is kefir in vergelijking met yoghurt een andere gefermenteerde zuivelproduct met probiotische eigenschappen. De wortels van kefir liggen in Oost-Europa. Kefir komt uit verse melk dat gefermenteerd is met “kefir korrels”. Dit zijn clusters van nuttige micro-organismen gebonden aan polysachariden. De bacteriën in kefir beschermen tegen gevaarlijke ziekteverwekkers, zoals Salmonella, en bevordert de gezondheid van de darmen.

Miso

Miso is een zeer populair ingredient in de Japanse keuken. Miso is een zoute pasta, op basis van soja en wordt vaak gebruikt in soepen. Gekweekte sojabonen en granen zijn de belangrijkste componenten van miso en het fermentatie proces resulteert in een product dat rijk is aan gezonde bacteriën.

Zuurkool

Een traditioneel Duitse gerecht! Alhoewel men denkt dat zuurkool afkomstig is uit het noorden van China en met de Mongolen en andere volkeren via volksverhuizingen in Europa is gekomen. Zuurkool is een specerij gemaakt van witte kool. Zuurkool bevat, in tegenstelling tot vele andere geconserveerde producten, veel vitamine C. Zuurkool is gesneden kool die door de inwerking van diverse melkzuurbacterien geconserveerd is. Zuurkool smaakt hierdoor zuur.

Het zou best wel eens kunnen dat we zoveel vatbaarder zijn geworden voor virussen, schimmels en parasieten doordat we te weinig van die goede lactobacilli binnen krijgen (Bron: Nourishing Traditions, S. Fallon). Onze darmflora zit vol met triljoenen bacteriën en idealiter hebben de goede bacteriën de overhand. Maar door bijna al ons eten te koken of te pasteuriseren (verhitten voor langere houdbaarheid) krijgen we steeds minder goede bacteriën binnen. Om nog maar niet te spreken van antibiotica in bio-industrie vlees of het vernietigende effect van een antibiotica kuurtje.

Daarnaast is onze darmflora door te veel suiker en geraffineerde producten niet erg aantrekkelijk voor de goede bacteriën. Die floreren juist op vezels die het lichaam niet kan verteren. Zo is inuline, een vezel van witlof, een goed prebioticum voor de bacteriën. Over het algemeen houden de bacteriën vooral van voedingsstoffen met veel vezels en anti-oxidanten, zoals fruit, groenten en volkoren producten en gefermenteerde groenten (Bron: Chef Teton Essential Cuisine). Nog niet zo lang geleden werd er in bijna alle culturen regelmatig tot dagelijks gefermenteerde groenten of fruit gegeten. Zuurkool in onze regionen, kimchi in Korea, pickles in Japan en chutney’s in India. Fermenteren was immers ook een ideale manier om groenten en fruit lang te kunnen bewaren zonder en koelkast nodig te hebben.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s